Python vs. Java: Hvilken er bedst?

Python vs. Java: Hvilken er bedst?

Hvad bruges Python til?

Java er i øjeblikket et af de mest berømte programmeringssprog, og det kan bruges til at udvikle Android-applikationer, desktop-programmer, webbaserede spil og meget mere. Java er forskellig fra Python, fordi Python ikke behøver en IDE for at køre Python-kode efter at have skrevet Python-kode i en teksteditor eller IDE. Men Python Vs. Java: Hvilken er bedst?

Her er også nøglefunktionerne i Python vs. Java:

– Python har en præcis og læsbar syntaks. Python er et objektorienteret programmeringssprog; det understøtter procedurale og funktionelle programmeringsparadigmer, men opfordrer også programmører til at bruge andre paradigmer efter behov.

– Python-sproget har strenge syntaksregler, så det er nemt at forstå, hvad du koder, uden mange fejl. Mens det er skrevet som andre C-lignende sprog (såsom C++ og Java), gør indrykning, manglen på krøllede parenteser og mange Python-sprogfunktioner Python-kode mere læselig.

– Python er hurtigere end Java.

– Python har et bedre objektsystem end C++ og gør det muligt for programmører at bruge OOP meget let og naturligt. Det kombinerer også indbygget understøttelse af funktionel programmering med Pythons dynamiske typning og binding.

– Python har robuste introspektionsfunktioner, der giver dig mulighed for at gøre mange metaniveau-ting med sproget selv. Dette inkluderer at skrive dine introspektive værktøjer, som kan bruges til forskellige ting som automatisk generering af kode eller endda kodeoptimering (ved at bruge typeinferens). Python gør det også let for en anden programmør at forstå eksisterende kode, fordi det er mere læseligt end andre sprog (f.eks. C++).

Hvad bruges Java til?

Java er et objektorienteret programmeringssprog, der først blev lavet i 1995 af James Gosling, kendt som Javas fader. Et af de vigtige almene programmeringssprog, der bruges til at skabe Android-apps til smartphones og desktops.

– Java har en streng specifikation, så fejl er mindre tilbøjelige, fordi eventuelle problemer vil blive opdaget tidligt under testfasen. Med Python skal du stole på, at udvikleren har gjort deres job korrekt.

– Java kræver mindre tid til at skrive kode end Python, men det vil tage længere tid for programmet at køre, fordi dens kildekode skal kompileres til maskinsprog, før den kan udføres af en central processorenhed (CPU). Dette gør det mere effektivt til kørsel af store programmer eller flere programmer på én gang.

– Java har et stort og dedikeret samfund, hvor du let kan finde svar på de mest almindelige programmeringsproblemer. Pythons samfund er mindre, men det er stadig omfattende inden for mange områder, såsom datalogi og maskinlæring.

– Fordelene ved open-source-software gælder begge sprog; de er gratis at bruge, og deres kildekode er tilgængelig for visning online, hvilket giver programmører mulighed for at lære af hinanden.

– Java har eksisteret længere end Python, så det er mere modent og velafprøvet i virkelige anvendelser (selvom forskellene mellem versioner er argumentabelt mere betydelige med Java). Også på grund af dens alder kan mange ressourcer bruges, når man lærer at programmere i Java sammenlignet med Python, der kun har eksisteret siden 1991.

– Python har en interaktiv tilstand til test af kodeeksempler, mens Java ikke har det hurtigt.

– Der er mange måder at køre Python-kode på, men kun én måde at køre Java på (og det er at kompilere det først). Det er lettere for en nybegynder i programmering, fordi de ikke behøver bekymre sig om, hvordan programmet udføres; de skal skrive selve koden.

Python vs. Java programmeringssprog

– Python er et objektorienteret programmeringssprog skabt af Guido van Rossum. Python understøtter procedurale og funktionelle programmeringsparadigmer, men opfordrer også programmører til at bruge andre paradigmer efter behov.

– Forskellen mellem de to er, at Java er et kompileret sprog, mens Python er et tolket, specifikt et dynamisk typet sprog. Dette betyder, at du ikke bare kan åbne en tekstfil og køre en Java-kommando; først skal den kompileres til bytekode, som derefter kan udføres. Selvom dette kan virke som ekstra arbejde, går det gennem de nødvendige trin for at gøre programmet hurtigere, når det er færdigt (bytekoden kan hurtigt udføres med en tolk). Dog er Java normalt mere pålidelig ved opbygning af store/komplekse programmer på grund af denne designmæssige tilgang.

– For eksempel kan du i et Python-program ændre en del af den tidligere skrevne kode og køre hele dit program uden at skulle re-kompilere alt. På den anden side, med Java-kode, når den først er blevet kompileret fra kildekode til bytekode, kan den ikke ændres eller opdateres, hvilket gør den mindre fleksibel sammenlignet med Python. Denne fleksibilitet har dog en omkostning, da i stedet for at kompilere en lille del af det samlede program, skal man kun kompilere al tilgængelig information, før man kører en bestemt funktion.

– John Butterworth argumenterer imidlertid for, at selvom de fleste mennesker bruger en IDE (Integrated Development Environment) til de fleste programmer, er Python designet til at blive brugt gennem en kommandolinje. Dette gør det sværere for programmører, der ikke er så fortrolige med sproget (og oven i det vil de sandsynligvis arbejde i en ukendt miljø), og betyder også, at de ikke kan bruge nyttige værktøjer som autoudfyldning.

– Java kræver mere tid til at skrive Java-kode, men vil tage længere tid at køre. Selvom Java er kompileret, kan du stadig indtaste kommandoer direkte, som hvis du skrev linjerne i Python, før du samler dem (selvom dette muligvis gør nogle ordrer ugyldige). Der er også mange konfigurationer, hvor udviklere kan indstille forskellige stykker kode, afhængigt af om visse betingelser er opfyldt, hvilket giver mere fleksibilitet end blot at acceptere en udførelsesproces som Python gør. For eksempel kan visse variable og kodeafsnit indstilles til kun at køre efter et vist antal iterationer eller hvis en variabel ændres med en vis mængde.

– Pythons fleksibilitet gør det også mere læsbart for mennesker end Java.

Ulemper ved begge sprog

Ulemper ved Python:

– En stor ulempe ved både Python og Java er, at de kræver meget hukommelse. Selvom både Java og Python-sprog har flere implementeringer, forbliver C++ det mest populære valg til programmering af indlejrede systemer, hvilket betyder, at det vil være sværere at finde nogen, der kan programmere i Python eller Java, end det ville være at finde nogen, der ved, hvordan man programmerer i C++.

– Mens noget kode skrevet i begge sprog kan køre på enhver platform på grund af deres brug af bytecode eller virtuelle maskiner, er der nogle forskelle mellem, hvordan forskellige platforme fortolker instruktionerne. For eksempel, selvom Java har et ekstra trin med kompilering, før det faktisk kører en bestemt linje kode, sikrer denne proces, at dit program kører nøjagtigt som tilsigtet, uanset hvilket operativsystem du bruger (da hver maskine bruger sin egen instruktionssæt). Desværre er dette ikke tilfældet med Python, da der er forskellige versioner af sproget, der fortolker kode på forskellige måder (for eksempel er der en version af Python til Windows og en anden til Linux), hvilket betyder, at den skrevne kode kan udføre sig forskelligt afhængigt af det OS, den køres igennem.

– På grund af hvor streng Java er om typer, er der ingen problemer med, at sproget genkender, hvem eller hvad noget er (for eksempel kan du hurtigt se, om en variabel indeholder et heltal eller et flydende punkt). Selvom dette gør opbevaring af data lettere og meget mere præcis, går det også igennem meget mere bearbejdning for at opnå denne form for præcision. På den anden side tillader Python variabler at indeholde et objekt af flere forskellige typer inden i dem, hvilket kan gøre det sværere at gå tilbage og ændre noget, der skal opdateres, da du ikke ville have nogen idé om, hvad der er gemt i hvert stykke data, medmindre konteksten blev angivet. Desuden, selvom alle objekter i Python håndteres via reference, så de alle kan bruge hukommelse uden behov for tildeling, vil manglen på streng typehåndhævelse resultere i et meget større fodspor på din computers arbejdssæt-hukommelse (hvor data opbevares i RAM).

– Java har mere dokumentation tilgængelig med bedre forklaringer, mens Python-programmer har masser af information, der let kan findes gennem en hurtig Google-søgning. Fordi begge sprog har deres fordele og ulemper, kommer det hele ned på personlig præference, når man leder efter hvilket sprog man skal bruge. Mens det ene sprog muligvis giver en løsning, som det andet ikke kan, betyder det ikke, at det modsatte sprog ikke ville have opnået det nødvendige, hvis det blev brugt korrekt. Kort sagt, antag ikke simpelthen, at det ene sprog er bedre end det andet, for i sidste ende kommer det hele ned på, hvordan nogen bruger dem.

Ulemper ved Java:

– Java er langsommere end C++ på grund af brugen af en Java virtual machine. På grund af det store antal instruktioner, der går ind i oprettelsen af en applikation, tager det længere tid at køre den første gang end ved brug af C++ (som kan kompileres direkte til maskinkode).

– Et andet problem med Java er, at det ikke har en “one true IDE” (Integrated Development Environment). Selvom det ikke ser ud til at være en stor ting, kan det forårsage betydelige problemer, hvis du arbejder i et team, og halvdelen af gruppen foretrækker en type redaktør, mens andre vil have noget andet. For eksempel har Eclipse, IntelliJ IDEA, Netbeans osv. alle deres fordele, men er ikke kompatible med hinanden, hvilket betyder, at skift fra den ene til den anden vil tage tid under softwareudviklingsprocessen. Dette er den afgørende grund til, at spiludviklere, der bruger Java, har tendens til at holde sig til IntelliJ (selvom det ikke er open source som Eclipse, hvilket gør det svært at tilpasse).

– Sidst men ikke mindst kan det være meget kedeligt at skrive alt fuldt ud, når du skriver kode på grund af, hvor udførlig Java er. På grund af dette vil mange mennesker, der arbejder på et projekt med andre, bruge genveje eller forkortelser (dette er normalt ikke et problem, hvis du kun arbejder alene, da der ikke vil være behov for andet). For eksempel kan jeg i Visual Studio skrive “soon sem.” og trykke på tabulatortasten to gange efter kolon for at afslutte en if..else-erklæring uden at skulle kigge tilbage på mit arbejde for at sikre, at det matcher originalen. Hvis jeg derimod gjorde dette i Java, ville jeg skulle skrive “if (x > 0) { soon(sem); } else { sem = null; }”. Heldigvis er der genveje tilgængelige, men de kan være ret svære at huske, så de fleste holder sig til traditionelle kodemetoder.

– En anden ulempe, der specifikt vedrører spiludvikling, skyldes, hvor streng Java er om typer. Fordi alt skal være et objekt i Java, skal der foretages ekstra bearbejdning, når der kontrolleres, hvad noget er. For eksempel kan du hurtigt se, om en variabel indeholder enten et heltal eller et flydende punkt i C++ uden at skulle køre gennem al koden for at finde ud af, hvad det er. Men i Java skulle dette ske, når du kontrollerer, om noget er en int eller en float på grund af visse typer, der er mere præcise end andre. Dette betyder, at data, der kunne være blevet gemt på stakken i stedet for heapet, vil blive tildelt der på grund af, hvordan specifikke heltal behandles i stedet for doubles (som kun er nøjagtige inden for syv ciffer af præcision). Dette tillader også affaldsindsamling under kørslen, hvilket kan medføre problemer, hvis du forsøger at forudsige, hvor meget hukommelse der vil være tilgængelig, da objekter skal fjernes kort tid efter, at de ikke længere er nødvendige.

Fordele og ulemper ved hvert sprog

Fordele og ulemper ved Python:

– Java har en meget større fællesskab og flere tutorials og videokurser tilgængelige end C++, hvilket betyder, at der er større chance for at finde hjælp, når du sidder fast. Det betyder også, at du er mindre tilbøjelig til at lave kodningsfejl, da kompilatoren strengt håndhæver alt (hvad der er en anden fordel for nogen, der lærer at kode). Det samme kan ikke siges om C++ på grund af, hvordan forskellige kompilatorer håndterer tingene. Dette betyder dog ikke, at det ene sprog er “bedre” end det andet, for det afhænger alt sammen af, hvad du vil have ud af dit projekt. For eksempel, hvis du arbejder alene eller ikke har nogen problemer, ville Java være bedre egnet til grundlæggende applikationer. På den anden side kræver arbejde i et team mere fleksibilitet, når man håndterer problemer, der kan opstå på grund af, hvordan forskellige kompilatorer håndterer tingene.

– En ulempe, som Java har, er, at det er et objektorienteret sprog, hvilket betyder, at alt skal gemmes som data på stakken eller heapet. Dog tillader C++ dig at beholde specifikke værdier direkte på stakken for bedre ydeevne (hvad der hjælper, hvis dit spil kræver mange hurtige beregninger). Selvfølgelig vil dette ikke gøre for stor forskel, når du arbejder alene, men det kan forårsage alvorlige frame rate-fald, hvis det ikke håndteres korrekt for multiplayer-spil. Denne ulempe gælder også for spiludvikling, da mange fremtidige titler udvikles med netværk for øje.

– En anden ulempe, der specifikt vedrører spiludvikling, skyldes, hvor streng Java er med typer. Fordi alt skal være et objekt i Java, skal der forekomme ekstra behandling, når man tjekker noget (for eksempel om en variabel indeholder et helt tal eller et flydende punkt). Dette betyder dog ikke, at det ene sprog er “bedre” end det andet, for det afhænger alt sammen af, hvad du vil have ud af dit projekt. For eksempel, hvis du arbejder alene eller ikke ønsker at beskæftige dig med nogen problemer, ville Java være bedre egnet til grundlæggende applikationer.

– En af de største ulemper ved C++ i forhold til Java handler om kompatibilitet og hukommelseskrav. Selvom Java giver dig adgang til lavniveau-funktioner (hvad der kan være nyttigt), gør det det ved at oprette et sandbox-miljø, der kontrollerer, hvad du er i stand til at gøre (for eksempel forhindrer adgang til specifikke API’er). Dette giver flere forbedringer, der normalt kun ville være mulige gennem tredjepartssoftware som JOGL (Java OpenGL-bindings), men det kan nogle gange forårsage problemer, hvis det overføres til flere forskellige systemer, da hardwaren måske ikke er kompatibel med Java. C++ er derimod fuldstændig åben og giver dig adgang til enhver del af systemet. Dette betyder imidlertid også, at det er lettere for nogen at ødelægge essentielle elementer i din ansøgning, hvis de ikke har tilstrækkelig erfaring.

– På den anden side tillader dette tilpasning på umulige måder i Java på grund af, hvordan alt skal være et objekt. For eksempel kan du oprette en brugerdefineret hukommelsesallokator, der garanterer at returnere sammenhængende bidder af enhver størrelse, du ønsker. Dette er også muligt med Java, men kræver meget mere arbejde, da alt skal være et objekt, hvilket betyder, at det vil tage længere tid for dyre operationer som oprettelse af en ny hukommelse at fuldføre. Det betyder også, at du ikke vil drage fordel af specifikke optimeringer foretaget af JVM (der statisk kompilerer dele af din kode).

– En anden ting værd at nævne er, hvor meget lettere det er at debugge programmer i C++ sammenlignet med Java på grund af, hvordan det sidste giver meget lidt information om, hvad der gik galt. I modsætning hertil giver det første detaljerede oplysninger om præcis, hvad der forårsagede din ansøgning at gå ned. En anden problemstilling, der bidrager til denne ulempe, stammer fra, hvordan nullpeger håndteres i hvert sprog. I Java kaster adgang til ugyldige oplysninger en undtagelse, mens C++ forsøger at dereferere hvilken som helst adresse, der er sendt ind. Dette kan føre til flere fejl, der er svære at spore, hvis du ikke er vant til, hvordan specifikke datastrukturer fungerer.

– En ulempe, som Java har, er, at det er et tolket sprog, hvilket betyder, at alt skal oversættes på stedet. Dette giver dog bedre ydeevne over C++, da der ikke er behov for et ekstra trin, hvilket betyder, at dit spil vil begynde at køre hurtigere lige efter kompileringen (men kun hvis der ikke var nogen fejl). Selvfølgelig vil dette ikke gøre for stor forskel, når du arbejder alene, men det kan forårsage alvorlige frame rate-fald, hvis det ikke håndteres korrekt for multiplayer-spil.

Fordele og ulemper ved Java:

 – En af de største ulemper ved C++ i forhold til Java handler om kompatibilitet og hukommelseskrav.

– På den anden side tillader dette tilpasning på umulige måder i Java på grund af, hvordan alt skal være et objekt.

– En anden ting værd at nævne er, hvor meget lettere det er at debugge programmer i C++ sammenlignet med Java på grund af, hvordan det sidste giver meget lidt information om, hvad der gik galt. I modsætning hertil giver det første detaljerede oplysninger om præcis, hvad der forårsagede din ansøgning at gå ned.

– En ulempe, som Java har, er, at det er et tolket sprog, hvilket betyder, at alt skal oversættes på stedet.

Konklusion: Python vs. Java: Hvilken er bedst?

Python og Java er to af de mest populære programmeringssprog i dag. Hvilken skal du bruge til dit projekt? Hvis du er en nybegynder programmør, der ikke ved, hvordan man kode endnu, anbefaler vi at starte med Java, da det er mere brugervenligt end andre muligheder som C++ eller PHP. Dette er også godt, hvis du vil lære om objektorienteret programmering, fordi det vil lære det fra bunden. Men hvis du allerede har erfaring med kodning og har brug for hjælp til at fejlsøge et eksisterende program eller skrive nogle nye linjer ind i en scriptfil, så prøv Python først – det er nemmere på begyndersystemer, mens det stadig er kraftfuldt nok til projekter på avanceret niveau.

SENESTE ARTIKLER

Vi sammensætter, du opskalerer

Vi samler dit offshore arbejdshold, administration, menneskelige ressourcer og giver dig en dedikeret europæisk kontaktperson så du kan fokusere på det du er bedst til – at vokse!

WeAssemble er her for at hjælpe dig

Lad os samle dit offshore udviklingshold. Har du spørgsmål til vores processer? Klar til at skalere dit hold? Udfyld formularen – så vil vores hold kontakte dig indenfor 24 arbejdstimer.